Weer eens een update! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van AnkaHintzen - WaarBenJij.nu Weer eens een update! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van AnkaHintzen - WaarBenJij.nu

Weer eens een update!

Blijf op de hoogte en volg

03 September 2014 | Zuid-Afrika, Pretoria

Sanibonani allemaal!

Zo dan eindelijk weer eens een nieuwe update vanuit het verre Zuid-Afrika. Hoe is het nog in Nederland met iedereen?
Hier gaat het zoals sommige van jullie waarschijnlijk wel al gehoord hebben nog steeds goed. De tijd die vliegt nog steeds voorbij als een trein! Inmiddels is het vandaag alweer drie weken geleden toen ik uit het vliegtuig stapte op de Zuid-Afrikaanse bodem. Als ik hieraan terugdenk denk ik weer gelijk aan de spanning en nieuwsgierigheid over wat er nog allemaal zou komen. Inmiddels kan ik alweer heel wat ervaringen van mijn lijstje strepen!

De weekenden staan elke week weer hartstikke vol gepland en vliegen nog sneller voorbij dan alle andere dagen. We zijn naar Johannesburg geweest, hier hebben we een citytour en de So wee to tour gedaan. Dit was een hele leuke en indrukwekkende ervaring. De so wee to tour liet ons heel duidelijk het verschil zien tussen de luxe en arme buurten. Dit heeft voor mij een grote impact gehad en heeft mij mijn ogen wel even doen openen. We hebben het huis van Nelson Mandela gezien en leuke kraampjes bezocht langs de weg. Als lunch hebben we echt Afrikaans gegeten voor het eerst! Maar waaw wat kunnen die afrikanen goed koken hoor, hier kan ik wel aan gaan wennen.
’S Avonds zijn we met de hele groep als afsluiting voor de verandering maar weer een lekker hapje gaan eten. Hierna zijn we opstap geweest in Pretoria wat natuurlijk ook erg gezellig was.

Zondag was een rustdag voor ons en hebben we eens even lekker de tijd genomen om uit te rusten en te genieten van het zonnetje. En als afsluiting van het weekend hebben we afgesloten met een Zuid-Afrikaanse braai(BBQ). Wederom weer een geslaagd en gezellig weekend dus!

Afgelopen weekend zijn we naar de universiteit van pretoria geweest, hier was springfeest. Er stonden overal leuke kraampjes om leuk tussen te neuzen. Ook stonden er verschillende eettentjes waar je van alles kon proeven.
Zondag was er het springfestival, er werd ons van te voren gezegd je kon je eigen eten en drinken meenemen. Met een aantal mensen vanuit Friends Accomodation hadden we lekkere hapjes en drankjes meegenomen en een picknick deken, geen idee wat ons stond te wachten. Eenmaal bij de locatie aangekomen dachten we waaw, boven op een berg met een geweldig uitzicht speelden een aantal Zuid-Afrikaanse bandjes gezellige muziek. Iedereen zat gezellig in het “gras” te genieten van het weer en de muziek. Dit was een heel ander festival als hoe wij het in Nederland gewend zijn maar het was erg leuk en alweer een hele ervaring.

Ik zal jullie ook maar eens wat vertellen over mijn stage voordat iedereen zo meteen nog gaat denken dat ik 4 maanden lang vakantie heb. Ik ben inmiddels twee weken bezig met mijn stage. Zoals ik eerder al vertelde is dat ik erg moest wennen aan de mentaliteit en hun werkwijze. Inmiddels ben ik hier al wat meer aan gewend en merk ik dat het Zuid-Afrikaanse allemaal erg op hun gemakkie werken. Ik heb nog geen dag gehad dat ik me mijn benen onder mijn lijf uitren zoals in Nederland wel vaker voorkomt. Waar ik stage loop zitten mensen met psychische problemen zoals een depressie, schizofrenie etc. Deze mensen zitten hier vooral om weer te wennen aan de maatschappij en ter controle van medicatie inname, deze mensen doen veel zelfstandig. Ik merk wel dat je steeds een betere band met de mensen krijgt en je steeds meer kan vertellen met de mensen. Een ander deel van de stage is het hospice, hier liggen de wat ziekere mensen. Tot nu toe valt de populatie mensen nog mee en zijn het geen grote zorgvragers. Vanaf volgende week gaan we ook kijken in de andere huizen waar zwervers, vrouwen met kleine kindjes en girls at risk zitten, dit lijkt me erg interessant en ik kijk er nu al naar uit!

Zo nu zijn jullie hopelijk weer goed op de hoogte over mijn ervaringen en mijn leuke uitstapjes! Hopelijk gaat het in Nederland ook nog goed met iedereen en ik hoorde dat het daar nu inmiddels ook goed weer is geworden dus dat komt wel goed!

Heel veel groetjes en tot vinnig!

  • 05 September 2014 - 12:42

    Nicole:

    Hoi Anka,

    Leuk weer eens de ervaringen te lezen.
    Fijn dat het zo goed met je gaat.
    De tijd gaat inderdaad vlug en zeker als je het naar je zin hebt.

    Geniet van deze tijd en ik kijk uit naar het volgende verslag.

    heel veel groetjes van de Slek.

  • 05 September 2014 - 14:08

    Pap En Mam:

    Dag meid,

    Goed te lezen dat het verhaaltje klopt met hetgeen je ons verteld met Skypen. Ik heb altijd gezegd dat wij in Nederland een beetje "tipsie" zijn wat werken betreft.
    Neem komend weekend maar een extra knuffel van de leeuwtjes waar jullie naar toe gaan.
    We zullen eens kijken of we zoute drop kunnen regelen !!

    Groetjes pap en mam

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Pretoria

Actief sinds 06 Aug. 2014
Verslag gelezen: 278
Totaal aantal bezoekers 6824

Voorgaande reizen:

06 Augustus 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

12 Augustus 2014 - 23 December 2014

South-Africa Internship!

Landen bezocht: