Times Flies - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van AnkaHintzen - WaarBenJij.nu Times Flies - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van AnkaHintzen - WaarBenJij.nu

Times Flies

04 November 2014 | Zuid-Afrika, Pretoria

Times Flies when you having fun,

Waar waren we ook alweer gebleven, 14 oktober. De dinsdag zijn we met stage outreach gegaan. Met een enorme grote ketel soep en heel wat broden gingen we in het bakkie de straat op. We hebben ongeveer 100 dakloze mensen eten gegeven, ondertussen hebben we interessante gesprekken met de deze mensen gehad. Het is interessant om hun verhalen te horen hoe ze op straat beland zijn en hoe hun leven er verder uit ziet, dit heeft erg veel indruk achtergelaten.
Het weekend van 18 en 19 oktober was een vrij “rustig”weekend. Op vrijdag avond zijn we met ongeveer alle mensen van Friends accomodation gezellig opstap gegaan naar Tys, dit is een “witte” club waar gezellig wordt gedanst en drankjes gedaan worden. Zaterdagmorgen gingen we weer vroeg uit de veren om naar de hezelfood market te gaan. Dit is een typisch Zuid-Afrikaanse markt met heel heel veel lekkere eettentjes met alle soorten eten dat je je maar kunt bedenken. Na de markt zijn we met z’n allen naar magnoliapark gegaan en hebben we lekker uitgerust en van het zonnetje genoten. Als afsluiter van de zaterdag zijn we met z’n allen naar de bioscoop gegaan. Zondag hebben we natuurlijk niet thuis gezeten, we zijn naar het apartheidsmuseum geweest en we zijn naar de kerk geweest. Dit was een leuke ervaring en lijkt totaal niet op de kerk in Nederland!

De week van 20 Oktober kwam Hilde op bezoek, een van de leraren van YPO, de organisatie waar ik mee gekomen ben. We hebben samen met Hilde stage bezocht en gekeken hoe alles gaat, gelukkig was Hilde tevreden en stage ook. Natuurlijk kwam Hilde niet alleen voor het stagegesprek naar het verre Zuid-Afrika. Na een mooie auto uitgezocht te hebben voor te huren (Dodge journey R4 geloof ik) vertrokken we om 4: 00 ’s nachts naar het Krugerpark. Waawww wat hebben we hier veel gezien, de olifanten die gewoon naast je auto lopen en de giraffen wat je bijna voorbij zou rijden omdat je niet verwacht dat ze zo dichtbij je auto staan. Helaas niet de hele big 5 kunnen spotten maar meer dan genoeg hebben we zeker gezien. De volgende dag zijn we naar de blyde River canyon gereden en hebben we kloofing gedaan. Natuurlijk was dit ook weer een geweldige ervaring, we zijn van rotsen af mogen springen, door grotten gelopen en ontzettend mooi uitzicht gehad! Ik heb mezelf overtroffen en van een rots van 8 meter naar beneden gesprongen!!

Afgelopen week heb ik een echte afrikaanse kookles gehad, we hebben bobotie gemaakt. Hier kan ik wel aan wennen om dit te eten hoor!
Afgelopen weekend heb ik voor het eerst Halloween gevierd, vanaf 3 uur ’s middags was iedereen druk in de weer om zich te verkleden en te schminken. Wat een heerlijk gevoel het was net carnaval! We zijn weer met ongeveer alle mensen van Friends accomodation naar een groot Halloween feest gegaan wat echt super gezellig was. Zaterdagmorgen zijn we natuurlijk niet de hele morgen in bed blijven liggen want dat is zonde van de tijd in het mooie Zuid-Afrika. We zijn richting Santon gereden om een Belgische markt te bezoeken en een lekker frikadel broodje te eten. Hierna zijn we naar een leuke bar geweest voor een lekker drankje, als afsluiter van de dag hebben we met z’n alle in de woonkamer ouderwets een filmavondje gehouden!
Zondag hebben we de Soweto fietstour gedaan, daar gingen we dan op de Tandemfiets door de krottenwijkjes van Johannesburg. Het was een hele ervaring om te zien hoe vriendelijk de mensen hier zijn en hoe de mensen moeten leven, wat hebben wij het dan toch maar weer goed gaat dan vaak door je heen! Ongelooflijk hoe gelukkig de mensen kunnen zijn met de kleine dingen die ze hebben. We hebben hier natuurlijk ook weer lekker typisch Afrikaans gegeten, eerst kregen we iets van speciaal bier met traditie en iets van het hoofd van de koe geloof ik….

Op stage gaat nog steeds alles zijn gangetje, de laatste drie weken zijn aangebroken en het aftellen tot het rondtrekken kan langzaam gaan beginnen. Afgelopen week hebben we patiënten bezocht in gouvernement ziekenhuizen. Jeetje wat een verschil met een privéziekenhuis, wat een indruk weer.
Deze week gaan we met stage weer outreach de daklozen mensen eten geven en we gaan naar inkululeko voorlichting geven over HIV en de daycare bezoeken.

Zo nu zijn jullie hopelijk weer helemaal op de hoogte van alle reisverhalen, het was weer een tijdje geleden maar de tijd die vliegt hier dan ook werkelijk echt snel voorbij!

Tot snel, liefs

• 04 November 2014 - 18:57

Miek:

Ha Anka,

Weer met veel plezier je spannende avonturen gelezen!
    Dit zijn allemaal indrukken die je leven lang bij blijven.
    Het is een ongelooflijk mooi en vriendelijk land. volgens mij spreek je ook al een mondje Zuid-Afrikaans.
    Hier is het intussen herfst. Geniet dus van het lekkere voorjaar daar.
    Nog 3 weken een beetje werken en veel ervaringen opdoen en dan gaat het helemaal super worden. Geniet ze en kom gezond weer thuis!

liefs Pierre en Miek

• 04 November 2014 - 18:57

Miek:

Ha Anka,

Weer met veel plezier je spannende avonturen gelezen!
    Dit zijn allemaal indrukken die je leven lang bij blijven.
    Hier is het intussen herfst. Geniet dus van het lekkere voorjaar daar.

liefs Pierre en Miek

• 05 November 2014 - 11:03

Marjo:

Nou zeg, van die rots afspringen krijg ik als "schoon"moeder al de kriebels....je moeder zal wel helemaal schrikken.
    Alles helemaal leuk........maar kijk maar goed uit dat je je geen enge ziektes met eten enz. op loopt.
    Nog even genieten van het goede weer en alle ervaringen en dan.......gezond weer naar huis.
    gr Marjo

• 05 November 2014 - 12:31

Truus:

Hallo Anka. Wat een geweldige stage heb je. Zoveel indrukken, verschillende mensen, leuke uitjes. Heel veel levenservaring. Dat neemt je niemand meer af. Dat de laatste weken net zo fantastisch mogen zijn en gezond en wel weer terug! Groetjes van Truus

• 05 November 2014 - 15:13

Kenny:

Hey Anka,

Michael had me gister deze site laten zien.
    Erg leuk om te lezen / zien wat je allemaal mee maakt in Afrika!
    Wat een gewelidige ervaring en fijn dat je het er zo naar je zin hebt.
    Nog heel veel plezier daar!

Gr, Kenny

• 05 November 2014 - 18:14

Pap En Mam:

Dag mopke,

Leuk verhaal weer geschreven, al hebben we natuurlijk al het een en ander al gehoord via app en Skype. We kijken uit naar alle foto's die je voor ons achterhoud !. De tijd vliegt inderdaad voorbij maar er gaat geen dag voorbij zonder aan je te denken hoe 't met je gaat zo ver weg.
    Hopelijk nog een leuke tijd en kun je de stage lekker afsluiten. Geniet nog maar ff want voor je t weet zit je weer bij ons op de bank ! (of bij Michael)

Gr pap en mam

• 07 November 2014 - 20:15

Anny Hoekstra:

Hallo Anka

Het is bijna niet te volgen wat jij daar allemaal meemaak, GEWELDIG.
    Het is om jaloers van te worden,zulke mooie ervaringen allemaal.
    En fijn om te lezen dat je stage ook goed verloopt.
    De tijd vliegt inderdaad voorbij,wij zitten in spanning te wachten om weer opa en oma te worden.
    Als het zo ver is laat ik het jou wel even weten.
    Wij wensen jou de laatste weken nog n fijne stage en pas goed op je zelf.

Groetjes van Frits en Anny

• 13 November 2014 - 11:05

Truus Bremmers:

hoi anka

Leuk om je reisverslag weer te lezen.
    Wat spannend en geweldig wat jullie daar allemaal zien en meemaken.
    Ik vond het leuk je laats bij pap en mam op skype te zien, je zag er gelukkig en gezond uit.
    Hier gaat alles zijn gangetje druk met school en werk allemaal.
    Anka ik hoop dat je de laatste weken ook nog veel ervaring opdoet en veel leuke dingen gaat doen.
    En geniet heel erg van je vakantie daar, en dan zien we je hopelijk gauw gezond weer hier in ons koude kikkerlandtje.

Heel veel lieve groeten van jack truus bas en tim.

• 15 November 2014 - 21:37

Jack En Thea:

Hallo lieve Anka,

Heel erg leuk dat we via skype met je hebben kunnen kletsen over al je avonturen en ervaringen.
    Nog maar ff en dan kun je rond gaan trekken. Wel spannend toch?
    We hopen dat je de laatste weken daar in Zuid Afrika met veel plezier zult doorbrengen.
    Geniet ervan, en dan zien we je weer snel op de Slek.

Heel veel lieve groeten van Jack, Thea, Koen en Guus.